Internetbureau AddVision
Internetbureau AddVision
Stationspark 980
3364 DA Sliedrecht
0184 42 44 00 - info@addvision.nl
De top bereiken met internet? Wij gaan tot het uiterste!

 
search

Eerste hulp bij het schrijven van nieuwsberichten

Eerste hulp bij het schrijven van nieuwsberichten - Blog Eerste hulp bij het schrijven van nieuwsberichten - Blog
28-02-2014 Wilt u goed vindbaar zijn? Ga dan aan de slag met het schrijven van nieuwsberichten! Helaas zien we vaak dat het schrijven van deze berichten om een simpele reden wordt gestaakt. Lees verder...

Leestijd: 5 minuten

Op 25-07-2016 is een aangepaste versie van dit blog verschenen met 5 tips voor het bedenken van nieuwe content.

Wilt u goed vindbaar zijn? Ga dan aan de slag met het schrijven van nieuwsberichten! Helaas zien we vaak dat het schrijven van deze berichten om een simpele reden wordt gestaakt.  Veel mensen weten namelijk gewoon niet waarover ze moeten schrijven. Daarom beginnen we dit artikel niet met de waaromvraag, maar met de praktijk.


HOE SCHRIJFT U NIEUWS?

We starten met het overwinnen van de grootste hindernis, namelijk de vraag ‘Waarover moet ik schrijven?’

KOPPEL HET BEDENKEN VAN ONDERWERPEN LOS VAN HET SCHRIJVEN

Ondanks een hele drukke week hebben we twee uur vrijgemaakt voor het schrijven van nieuwsberichten. Vol goede moed gaan we achter de computer zitten. En dan.. het onderwerp.. Na een half uurtje denken komt er nog niets uit de vingers en sluiten we het document maar onder het mom van een writer’s block. Om dit te voorkomen is het belangrijk dat er al een onderwerp is, voordat u aan de slag gaat met het schrijven.

DRIE TIPS OM IDEEËN TE VERZAMELEN

Ook als u het bedenken van ideeën heeft losgekoppeld van het schrijven van de nieuwsberichten, is het natuurlijk nog een uitdaging om te zorgen voor inspiratie. Daarom hieronder drie tips:

  1. Organiseer een periodieke nieuws-brainstorm
    Elke week kunt u even met enkele collega’s nadenken waarover u kunt schrijven. Wij nemen dit bijvoorbeeld om de week mee in het planningsoverleg op maandagmorgen. Hier komt minstens één goed onderwerp uit, maar vaak zelfs meerdere. Zo kunnen we weer enkele weken vooruit.
  2. Houd continu een lijstje met onderwerpen bij
    We maken in een week zoveel mee, dat het lastig is om achteraf al die leuke potentiële nieuwsberichten nog te achterhalen. Houd daarom een lijstje bij, zodat u één keer in de week kunt beoordelen welke onderwerp het meest interessant is.
  3. Gebruik Google Meldingen voor inspiratie
    Schrijft u regelmatig over een bepaald onderwerp? Stel dan een Google melding in. U krijgt dan een update in uw mailbox wanneer er een nieuwsbericht over een bepaald onderwerp online wordt gezet. Let er wel op dat nieuwsberichten niet één op één gekopieerd mogen worden. Dit ziet Google als dubbele content en draagt dus niet bij aan de vindbaarheid van uw website.

WAAROM SCHRIJFT U NIEUWS?

Zoals beloofd komen we nog even terug op de waaromvraag.

GOOGLE IS EEN NIEUWSJUNKIE

Vindbaarheid in Google is voor elke website natuurlijk van ongekend belang. Google wil dat bezoekers zo snel mogelijk een interessante website kunnen vinden en gaat er daarbij vanuit dat websites zonder nieuws minder interessant zijn. Het gevolg? Websites zonder nieuws scoren een stuk slechter in Google dan websites met nieuws. We kunnen dus met recht zeggen dat Google een echte nieuwsjunkie is.

NIEUWS TOONT AAN HOE LEVEND U BENT

U herkent het vast wel. U komt op een website en er lijkt geen leven in te zitten. Een deel van de informatie is achterhaald, de interactie is minimaal en u vraagt uzelf af of deze partij niet inmiddels failliet is. Wilt u hier een aankoop of offerteaanvraag doen?

U loopt het risico dat het bovenstaande geldt voor de bezoekers van uw website als u zich niet bezighoudt met het schrijven van nieuwsberichten. Een verouderde uitstraling en het gebrek aan actualiteiten zorgen ervoor dat potentiële klanten liever doorzoeken naar een concurrent. Deze is immers maar twee klikken van u verwijderd.

ZETJE NODIG?

Ik hoor u al denken. Mooi verhaal hoor, maar bij mij is dat niet zo eenvoudig. Daarom het volgende voorstel: Mail ons uw website en we sturen u onze beste twee onderwerpen terug. Hoeft u er ‘alleen’ nog maar een artikel over te schrijven :-).

Neem direct contact op
Vrijblijvend, binnen 24 uur een idee van de kosten.