Leestijd: 5 minuten
Je hebt een geweldig idee, nu nog een geweldige domeinnaam ….
Het kiezen van een domeinnaam kan een behoorlijke kluif zijn. Waar moet je op letten? Met deze 5 tips helpen we jou op de goede weg!
Leestijd: 5 minuten
Je hebt een geweldig idee, nu nog een geweldige domeinnaam ….
Het kiezen van een domeinnaam kan een behoorlijke kluif zijn. Waar moet je op letten? Met deze 5 tips helpen we jou op de goede weg!
Er zijn heel wat mogelijke extensies voor achter je domeinnaam. De welbekende .nl, .com en .net bijvoorbeeld. Maar tegenwoordig zien je ook extensies als .amsterdam. Wat is de meest geschikte extensie? Dat hangt helemaal af van je doelgroep. Zit je doelgroep in Nederland? Ga dan gewoon voor .nl. Bij een Duitse doelgroep kan je voor .de gaan en voor België kies je .be. Zit je doelgroep in verschillenden landen? Kies dan bij voorkeur voor een .com extensie.
Houd de gangbare en bekendere domeinnamen aan! Deze extensies stralen namelijk meer vertrouwen uit en worden bovendien makkelijker onthouden.
Het beste is een domeinnaam die een goed herkenbare merknaam vormt. Wat is dan een goede merknaam? Zo’n naam moet makkelijk te onthouden zijn, uniek en eenvoudig uit te spreken. Dit geldt bijvoorbeeld voor bekende domeinnamen als Google en Facebook
Een goed herkenbare merknaam is essentieel, omdat de meeste bezoekers hun beslissing niet nemen tijdens hun eerste bezoek aan je site. We hebben een steekproef genomen onder een aantal van onze klanten en het conversiepercentage van terugkerende bezoekers ligt gemiddeld 300% hoger dan dat van mensen die de sites voor de eerste keer bezochten! Het is dus van groot belang dat je bezoekers je op een later moment eenvoudig terug kunnen vinden. Je merknaam is daarbij je sterkste wapen.
Let bij het kiezen van je merknaam wel op de volgende twee zaken:
*Als je merknaam automatisch met een cijfer wordt geassocieerd, kan je hier wel gebruik van maken. Denk hierbij aan Formule 1 (formule1.nl) en NPO Radio 2 (nporadio2.nl).
Het is ideaal om een belangrijke zoekterm in je domeinnaam op te nemen als je daar de mogelijkheid voor hebt. Dit kan autoriteit uitstralen naar de bezoekers en kan ervoor zorgen dat je hoger scoort in de organische zoekresultaten. Hoewel de impact van de domeinnaam op de zoekresultaten is afgenomen, weegt het nog wel mee.
Hier kunnen we kort over zijn. Een korte domeinnaam is makkelijker te onthouden en in te typen. Bovendien oogt een korte domeinnaam mooier bij het delen van de url en bij advertenties die de domeinnaam vermelden. Hoewel een korte naam het beste is, is het in de meeste gevallen beter geen afkortingen te gebruiken.
Veel domeinnamen kunnen zowel in het enkelvoud als in het meervoud worden gebruikt. Kies simpelweg welke je het beste vindt klinken. We raden wel aan om beide varianten vast te leggen om te voorkomen dat de concurrentie ermee aan de haal gaat. Zorg dat de alternatieve optie doorlinkt naar degene die je hebt gekozen.
Als je een domeinnaam met meerdere woorden hebt gekozen, denk er dan deze zowel aan elkaar geschreven als met streepjes ertussen te registreren. Ook hiermee voorkom je dat de concurrentie misbruik kan maken van je domeinnaam. Je kunt ook nog overwegen om je domeinnaam met meerdere extensies te registreren.
Heb je je ideale domeinnaam bedacht? Dan is het tijd om te kijken of deze beschikbaar is. Dit kan via verschillende tools online. Zoek maar eens op domeinnaam check. Als de domeinnaam beschikbaar is, kan je deze laten registeren. Dit kunnen wij ook voor je doen. Heb je interesse in een domeinnaam en registratie? Laat het ons weten, we helpen je graag verder.