DE VIER BESTAANDE SEO RANKING FACTOREN
De vier bestaande SEO ranking factoren zijn: mobielvriendelijk, HTTPS, safe browsing en storende interstitials. Deze onderdelen worden al meegewogen in het bestaande algoritme. Echter dit was voor Google nog niet genoeg en wordt er met de nieuwe update nog meer nadruk op gelegd.
Mobielvriendelijkheid
In 2018 schreven we een blog over het feit dat 50% van de B2B zoekopdrachten toentertijd werden gedaan via mobiel. Dit percentage is in de afgelopen twee jaar verder toegenomen. Zorg dus dat jouw website mobielvriendelijk is. Om dit te testen heeft Google een tool ontwikkeld.
Lees de blog over het feit dat in 2018 al 50% van de B2B zoekopdrachten via mobiel verliep
HTTPS & Safe browsing
Deze onderdelen hebben te maken met de veiligheid van een website. De website kan hierover drie meldingen geven:
- Beveiligd: De website heeft een beveiligde verbinding.
- Info of Niet veilig: De website bevat mogelijk SSL issues.
- Niet beveiligd of Gevaarlijk: De website heeft geen beveiligde weergave.
Storende interstitials
Hierbij draait het om storende en niet storende pop-ups. Een pop-up is storend als dit niet aansluit op de inhoud van de pagina. Denk hierbij aan e-mail inschrijvingen en aanbiedingen. Niet storende pop-ups, zoals het cookiebeleid, leeftijdscontrole en kleine pop-ups zoals een chatfunctie zijn wel toegestaan.
Afbeelding 2 - Voorbeeld van een storende en niet storende pop-up: