Internetbureau AddVision
Internetbureau AddVision
Stationspark 980
3364 DA Sliedrecht
0184 42 44 00 - info@addvision.nl
De top bereiken met internet? Wij gaan tot het uiterste!

 
search
Geschreven door Leonard op 04-12-2017 Waarom behandelen de meeste webshops alle klanten op dezelfde manier? Het gebruik van een webshop verraadt veel over wie er achter de knoppen zit. Waarom zou je die gegevens niet gebruiken?

Leestijd: 5 minuten

Bij de meeste webshops worden alle klanten over één kam geschoren. Ze krijgen elke keer opnieuw dezelfde producten en afbeeldingen te zien, ongeacht hun verleden. Het is alsof je de winkelbezoeker elke keer de hagelslag laat zien, terwijl hij altijd direct naar de wijnafdeling loopt. 


Je klant kennen gaat verder dan helpen

In veel gevallen moet de klant op internet zelf aan het werk en bedenken wat hij wil. Wanneer je weet wie je bezoeker is, waar hij woont en welke behoeften hij heeft kan je hem al vanzelf de juiste richting opsturen. Als je je klant kent kan je hem veel beter helpen.

Op internet wordt nog zelden website content heel specifiek op die ene bezoeker afgestemd. Bij predictive marketing gaat het over het automatisch leren kennen van je klant en daarop je communicatie afstemmen.

Het webshop gebruik is een schat aan informatie

De manier waarop iemand je webshop gebruikt verraadt veel over wie hij is. De inspiratieblogs die gelezen worden, de bekeken categorieën en gebruikte filters laten iets zien van wie er achter de knoppen zit. Waarom zou je daar je communicatie niet op aanpassen?

Klantvoorkeuren detecteren uit website gebruik

Dit is niet van directe invloed op jouw rankings in Google. Maar let op! Een trage website of eentje die regelmatig offline is zal het aanzienlijk slechter doen in Google.

Voorspel toekomstig klantgedrag met historische data

Als je een stapje verder wilt gaan zet je ook predictive marketing in. Dat betekent dat je in historische data (automatisch) patronen ontdekt om toekomstig klantgedrag te voorspellen. Deze patronen leg je naast het webshop gebruik van de nieuwe bezoeker. Zo kan je vrij nauwkeurig voorspellen wat voor type klant je website gebruikt en daarop je communicatie aanpassen.

Begrijp wat de klantbehoefte is

De belangrijkste les is dat je moet zorgen dat je klant zich begrepen voelt. Herkent hij zich in de afbeeldingen en teksten? De webshop moet aansluiten op zijn behoeften en daardoor moet hij ervaren dat hij aan het juiste adres is.

Is predictive marketing een stap te ver?

Met predictive marketing vang je het gedrag van je bezoeker op. Op basis daarvan pas je automatisch je communicatie aan. Wanneer dat een stap te ver is, zorg dan in ieder geval dat je de bezoeker zoveel mogelijk probeert te helpen. Geef antwoord op de vragen die een bezoeker heeft. Help hem om een keuze te maken, bijvoorbeeld met een goed ingericht productfilter.

Je klant centraal stellen is basis van marketing

Er is eigenlijk niets nieuws onder de zon. De kruidenier van vroeger kende zijn klanten, wist hun leefsituatie en hun aankoopverleden. Hij kon als de beste bijpassende producten adviseren. Bij internetmarketing kan je daar veel van leren. De basis van marketing verandert daarom niet, maar wordt op internet niet altijd toegepast.

Lees ook onze blogberichten: Beslissingen nemen we niet bewust en Internetmarketinglessen van Hartog’s volkoren uit Amsterdam.

PS: Leonard schrijft deze blog naar aanleiding van een seminar Predictive marketing bij Copernica.

Neem direct contact op
Vrijblijvend, binnen 24 uur een idee van de kosten.